Complexiteit als onderzoeksterrein

Hoe geef je in 10 minuten aan masterstudenten van diverse pluimage een goed beeld van je onderzoeksterrein? Gewoon: afkijken van de filmwereld: maak een trailer!

Onderzoek doen naar complexiteit vraagt een bepaalde zienswijze. Zie de orde in de chaos. Daarnaast moet je vertrouwd zijn met het complexiteitsdenken of de chaostheorie. Onderzoek naar complexiteit en chaos verloopt vaak niet lineair, maar organisch: doen wat aandacht vraagt. daar moet je tegen kunnen. Sterker: daar moet je van houden! Je weet niet waar je uit gaat komen en dat weet je begeleider ook niet! Al vragende zet je de volgende stap. dat betekent dat er veel van je zelfwerkzaamheid als onderzoeker gevraagd wordt. Jij trekt aan de bel, jij legt prangende zaken voor, jij bepaalt het tempo en de richting. Veelal is onderzoek in de wereld van complexiteit een vorm van ontwerp onderzoek. Je maakt iets (een tool, een handleiding, een artefact, een systeem, een concept, ...) maar weet bij het starten van het onderzoek nog niet wát je gaat maken. En de grootste uitdaging: aan het eind moet er een voor elke geïnteresseerde een leesbaar en te volgen rapport liggen. In de praktijk blijkt dat veelal een klassiek opgebouwde scriptie: aanleiding, onderzoeksvraag, methodologie, literatuurstudie, resultaat en conclusie. Ga daar maar aanstaan!

Studenten van diverse master-opleidingen van de HU troffen elkaar deze week in een meet & greet met onderzoekers en lectoren. Na een korte pitch vanuit de wetenschap kozen studenten een tafel om de dialoog met de onderzoekers en andere studenten te voeren. Een prachtige vorm voor een kennismaking tussen afstudeerbegeleider en aankomend afstudeerder.

Ik koos voor een trailer van 1 minuut en een toelichting van 9 minuten. Bijgaand. Op veler verzoek.

Trailer zien? Klik hier

Presentatie_HU

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>